1/16/2016

Lånar en gravidlista från Elsa Billgren och Underbara Clara. Känner att det är viktigt att skriva ner allt man känner inför vad som komma skall så att man kan se tillbaka på både bra och dåliga perioder som inträffat under dessa 40 veckor.
När blir du mamma?
✰ Den 1.e februari är det sagt från barnmorskan. Först hade vi fått ett datum på 15.e januari som nu är förbi men det visade sig att bebisen var lite mindre än vad vi väntat och yngre vilket gjorde att datumet för förlossningen flyttades fram till den 1.e februari istället. Älskar att det blir i vintertid som bebis kommer ut. Skönt att få tid på sig att landa och rätta upp sin omtumlade gravidkropp innan hetta och sommarvärmen kommer. 
Var graviditeten planerad?
✰ Det var den! Det gick på första försöket trots min oregelbundna mens som aldrig kommer när den ska. Minsta lilla oro eller stress flyttar den flera veckor frammåt.
När berättade du om graviditeten?
✰ Eftersom vi trodde att vi var i vecka 12 när vi berättade då vi fått reda på att bebis var äldre än vad den var berättade vi nog egentligen i vecka 10.
Hur många barn vill du ha?
✰ Jag drömmer om en stor familj och hade gärna hunnit med att bli trebarnsmamma. Men det får framtiden utvisa. Det kanske helt enkelt gör för ont och räcker med 2. 
Tätt ihop eller långt isär?
✰ Mitt emellan. Känner att jag i mina 30+ år inte har så lång tid på mig att skaffa flera barn. Så kanske nästa får komma 2018 då Solis är 2 eller liknande.
Har du oroat dig mycket under graviditeten?
✰ Om ni kan tro att jag har. Oroade mig att bebis inte levde innan vi var på ultraljud. Grät floder på britsen när jag fick se ett hjärta och två små sprattlande fötter på skärmen. Har oroat mig för blödningarna efter förlossningen, mest för att binda är förskräckligt obekvämt och för att jag vill kunna bli så *vanlig så nära inpå som jag kan. Oroar mig för förlossningssmärtorna och hur jag kommer att klara av det. Tänker att jag skall kombinera Dykmetoden och Starwars och leta mig innåt och hitta kraften. haha.
Hur har graviditeten känts hittills?
✰ Jättebra förutom oron och fokusen på vikten som har varit det största problemet. Förutom det har jag haft en superbra graviditet. Inte mått illa, haft foglossning 2 veckor av 38 och slogs av huvudvärk lite sådär ibland i början. Hemskt överkomligt!
Gillar du att vara gravid?
✰ Både och. Gillar att känna sparkar och att jag har ett mirakel i mig. Ogillar att jag bryr mig om min vikt, mitt utseende och att oron sätter spår i mig. 
Ska ni ta reda på vilket biologiskt kön det blir?
✰ Vi har vid två tillfällen fått reda på att det högst troligt är en flicka. Så vi förväntar oss det. Försöker dock tänka att det kan komma ut något helt annat och att det också såklart är OK.
Hur tänker du kring förlossning?
✰ Vissa dagar tänker jag endast på hur det kommer att vara, andra dagar tänker jag inte på det alls. Just nu har jag släppt det lite för att slippa oroa mig. Jag hoppas jag kan tillämpa dykmetoden i kombination med starwars. Förlitar mig på kraften. 
Hur tänker du kring första bebistiden?
✰ Ser framemot att få pussa på hennes fötter, gå promenader, bara ligga i sängen med Solveig och Jonas och drömma oss bort i vår lilla bubbla. Ta hand om allt svårt som komma skall med Jonas, kämpa och samtidigt mysa tillsammans. Ser framför mig tårarna då Jonas håller vårt kärleksbarn i sin famn. Kan inte riktigt tänka mig något finare just nu.
Har ni bestämt namnen sedan innan?
✰ Ja det har vi. Om det nu blir en Solveig kommer hon att få heta Solveig Vera Mariann Sundwall Jeppsson. Många namn. Solveig för att vi tycker om det, Vera efter min mormor och Mariann efter Jonas farmor. 

Men som sagt kan det komma ut en Gunnar och då får vi väl helt enkelt tänka om angående namn!
Allt som allt kommer det komma ut det finaste barnet någonsin skapat, det är jag säker på.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

© .
Maira Gall